חפש בבלוג זה

יום שבת, 17 באוגוסט 2013

איך להירגע בדרכים טבעיות

איך להירגע בדרכים טבעיות

מהיכן מגיע הלחץ ולמה עשוי לגרום?

לחץ, מתח, עצבים, חרדות – כל אלו הם חלק כמעט בלתי נמנע מחיינו בעולם המודרני בו אנו חיים. לעיתים קרובות קשה מאוד לנטרל את מקור הלחץ  בין אם הוא מגיע בגלל חוסר מספק בזמן, דאגות הקשורות לבעיות כלכליות, התמודדות עם בעיות בריאותיות, עומס בעבודה, גידול ילדים ועוד...
לכל גורמי העצבנות האלו יש השפעה ישירה וחזקה על בריאותנו ואיכות חיינו בטווח הקצר והארוך.
לשמש וטבע יש השפעה ישירה על המצב הרגשי, TAGAR
למעשה מתח משפיע  על כל מערכות הגוף, וגם על הנפש. המתח גורם להחמרה של כל מחלה קיימת, ואף עשוי לגרום להתפרצות מחלות חדשות. המתח משפיע למשל על מערכת העיכול וחילוף החומרים ובעקבותיו עשויות להופיע בעיות של גזים, כיבי קיבה, השמנה ועוד. המתח מוביל לחוסר סדירות במחזור החודשי אצל נשים, עייפות, החמרת מחלות עור כמו פסוריאזיס, נשירת שיער מוגזמת, להזדקנות מוקדמת של העור ולמראה מרופט ומקומט.  
הלחץ מקשה על התפקוד שלנו בכל דבר שאנו עושים – החל ממטלות פשוטות, יום יומיות ועד התמודדות עם קשיים מיוחדים, מבחנים ועוד.

איך אפשר להקל על לחץ באמצעים טבעיים?

במקרים קיצוניים אנשים מגיעים לנטילת תרופות הרגעה כימיות, ולפעמים הנזק מתרופות אלו עדיף על הנזק שיכול להיגרם מהתמודדות לא טובה עם לחץ ועצבים באופן קבוע. אך שינויים קלים באורח החיים, ושילוב אמצעים טבעיים בחיינו עשויה למנוע מצב שכזה.

-          שינוי דרך המחשבה- למרות שלפעמים חלקנו נוטים להתייחס לנושא "מחשבה יוצרת מציאות" כמשהו מיסטי ומעדיפים להתעלם, האמת היא שלמחשבות שלנו יש כח עצום. השתדלו לחשוב באופן חיובי על הקשיים בחיים, ולהגיד לעצמכם מילים חיוביות. זה עושה פלאים.
-          פעילות גופנית- הקפידו על פעילות גופנית. היא מרגיעה, משחררת ומעלה את הביטחון העצמי. הקפידו על פעילות גופנית קבועה במהלך השבוע, ונסו להגביר את הכמות בזמן אירוע שמוביל אתכם להרגיש מתוחים.
-          שמש וטבע - החשיפה לשמש מייצרת מצב רוח טוב ומרגיעה . צאו לאוויר הפתוח, לטבע בעצמו יש יכולת מדהימה לשפר כל מצב מתוח ועצבני. מכירים את זה שאתם רק חולפים עם הרכב ליד הים וכבר מרגישים יותר טוב? שאתם רואים שטח רחב של דשא עם עצים שטוף שמש ובא לכם לרוץ, או לשחק עם הילדים, או אפילו סתם לשכב להנאתכם? יש לכך השפעה ישירה על המצב הרגשי ועל מד הלחץ והעצבים. הקפידו רק שלא להיחשף ליותר מדי שמש, ולא בשעות הקשות של ימי הקיץ שהן בעיקר 10:00-16:00, ואם בכל זאת – אז רק עם משקפי שמש, כובע ובגדים ארוכים דיים. אתם לא רוצים להינצל מנזקי הלחץ ואז לסבול מנזקי השמש...
-          תחביבים- פנו לכם זמן לעיסוק בתחביבים. שגרת היום יום סוחפת אותנו וקל לשכוח שצריך להקדיש קצת אנרגיות גם לנשמה. התאמצו ומצאו זמן לעיסוק בתחביב האהוב עליכם. ריקוד, נגינה, טיולים, רכיבה על אופניים, כתיבה, ציור- כל מה שגורם לכם להשתיק קצת את ה"פטפוט" הבלתי פוסק בראש מכל מה שמלחיץ אתכם ביום יום.
-          תזונה- הקפידו על תזונה טובה, נטולת רעלים והקפידו לאכול באופן מסודר. חסרים של חומרים חשובים בגוף עשויים לגרום למתח רב. רעב בעצמו מעורר עצבנות רבה. צריכה של מזון רווי ברעלים עשויה להוביל לעצבנות גם היא, והגמילה מהם, כאשר הם לא בנמצא, רק מחמירה את המצב.
-          שתיית תה- כוונתי היא לחליטת צמחים טהורה. העיסוק עצמו בשתיית משקה חמים ונעים מרגע בעצמו, ואם בוחרים את הצמחים הנכונים ההשפעה אף גדולה יותר. חליטה של פרחי קמומיל (בבונג), או מליסה עשויות לעזור מאוד להרגיע את כל הגוף, ואם אתם מאלו שהלחץ גורם לקשיים בדרכי העיכול, חליטת הקמומיל מצטיינת בהקלה גם באלו.
-          נשימות עמוקות- זכרו לנשום. כן כן, רבים מאתנו לא נושמים מספיק טוב. לא סתם אומרים: "כשאתה עצבני, קודם כל תנשום עמוק!" הנשימה העמוקה מספקת חמצן לכלי הדם אשר מעבירים אותו לכל חלקי הגוף שמשתוקקים לו כל כך. כאשר כל הגוף מקבל מספיק חמצן, התחושה נעימה, נינוחה ורוגעה יותר. ואם אתם מרגישים שמחניק לכם- פתחו חלון, או צאו החוצה לכמה דקות.
-          אמבטיות מרגיעות- רובנו מושפעים מאוד לטובה משהיה במים. כאשר אתם נתונים בסערת רגשות, עשו לכם אמבטיה מרגיעה ושרו בה לפחות 20 דקות. תוכלו להוסיף לאמבטיה שמנים אתריים מרגיעים כמו לבנדר, קמומיל רומאי, ורדים, גרניום ועוד. החזיקו בבית בקבוקון עם תערובת השמנים האתריים האהובה עליכם, טפטפו כמה טיפות לצלוחית, מלאו במלח, ערבבו הייטב ושפכו אל תוך מי האמבט, או השתמשו בתערובת של מלחים עם שמנים אתרים מוכנה. השמנים האתרים חודרים דרך העור ומערכת הנשימה אל כלי הדם בגוף ומרגעים אותו מאוד, וזאת בנוסף לטיפוח העור שתרוויחו. כך תחוו שלווה, פינוק ואפילו שנת לילה טובה.  
-          שינה טובה- הקפדה על כמות שעות שינה מספקת היא חשובה מאוד. כאשר לא ישנים מספיק עייפים במהלך היום, ועייפות מובילה לעצבנות. עצבנות משבשת שינה תקינה מה שמוביל בחזרה לעייפות. זהו מעגל קסמים גרוע. עשו דברים נעימים ורגועים לפני השינה כמו אמבטיה מרגיעה שהוזכרה בסעיף הקודם, האזינו למוסיקה רגועה אהובה, ומרחו על כפות הרגלים משחה עם שמנים אתריים מרגיעים. החלו מעגל של שינה טובה שתוביל לערנות אשר תפחית את העצבנות וכך השינה הטובה גם היא, כחלק מהמעגל, תהיה קלה יותר להשגה.

לסיכום, כולנו סובלים מלחץ, עצבים, כעסים, מתחים וחרדות בתדירות כזו או אחרת. הגורמים לכך הם רבים ותמיד מומלץ לפתור את הבעיות בחייכם שמובילות אליהם, אך הדרכים הטבעיות המוצעות במאמר זה עשויות לשפר מאוד את ההתמודדות מולם.
אמצו לפחות חלק מן השיטות כדי למתן את השפעה הישירה שיש ללחץ על מצבנו הבריאותי בהווה ובעתיד.

יש לכם דרכים משלכם להתמודד עם מצבי לחץ ועצבנות?
ספרו לנו בתגובות, או בפייסבוק.

ולבריאות!

אולי יעניין אותך לקרא גם:
שיפור הריכוז והזיכרון בעזרת שמנים אתריים

אורלי תגר
Orly TAGAR



4 תגובות:

  1. ריצה בפארק, זה מה שהכי עוזר לי להרגע.
    התחושה אחרי - היא הכי רגועה בעולם.

    השבמחק
  2. שיטת האמבטיה בסוף היום מאוד אהובה עלי.
    אני מרגישה שהמים ממש גורמים לשלווה.
    באמת רעיון טוב להוסיף שמנים אתריים לאמבטיה כי זה יוסיף ריח וגם ירגיע יותר.
    איך עוד אפשר להשתמש בשמנים אתריים כדי להרגע? נניח במהלך היום אם אני לא בבית ויש לי אמבטיה נגישה?

    השבמחק
  3. מעולה!
    דרכים נוספות לשימוש בשמנים אתרים כדי להירגע הם למשל, למרוח משחה/ שמן שמכיל שמנים אתרים על מפרקי הידיים באזור הורידים, להריח מלח הרחה עם שמנים אתריים (בתוך בקבוקון שניתן לקחת לכל מקום), להדיף תערובת של שמנים אתריים במבער וכו'.
    שהמנים האתרים חודרים אל מחזור הדם דרך העור וגם דרך הנשימה ומשפיעים רבות על מצב רגשי, נפשי ופיזי.

    השבמחק
  4. נשמע טוב! אנסה! תודה רבה!

    השבמחק

תודה על תגובתך!