חפש בבלוג זה

יום שבת, 11 במאי 2013

אקנה- לא לילדים בלבד

אקנה- לא לילדים בלבד
מה זה אקנה?

הם בולטים, אדומים, מביכים, ואפילו כואבים. אלו הם פצעי האקנה, אותם פצעים מוגלתיים ולא נעימים שמופעים בעיקר בגיל ההתבגרות, אך נפוצים גם בגילאים מאוחרים יותר.
הפצעונים פורצים לרוב על עור הפנים, ולעתים גם באזורים נוספים בגוף כמו בגב, זרועות ועוד.

כיצד נוצרים פצעי האקנה?

אקנה נוצר כאשר בלוטות החֵלב הנמצאות בעור מפרישות כמות מופרזת של חלב שומני מהשכבות הפנימיות של העור אל השכבה החיצונית. מכיוון שפעילות ייתר זו נפוצה במיוחד בגיל ההתבגרות, האקנה נפוץ גם הוא בגילאים אלו. בעקבות כמות החלב המופרזת בעור, נדבקים אליו בקלות לכלוך וזיהומים.  בנוסף, התאים המתים שבמצב תקין נושרים מעל פני העור נדבקים אליו גם הם. כל אלו גורמים להתפתחות של בקטריות על פני העור ולכן הוא הופך מודלק. הנקבוביות שלנו אמורות לשחרר את הרעלים מן העור החוצה כשלמעשה הן נחסמות, ויוצרות מראה של נקודות שחורות. חלק מהנקבוביות מתמלאות נוזל מוגלתי באופן הנראה לעיין. נוזל מוגלתי זה מאוד מדבק ועל כן בסביבת פצעון אחד עשויים להתפתח פצעונים נוספים בקלות.
אז מה גורם לאקנה אחרי שכבר עברנו את גיל ההתבגרות? בגילאים בוגרים יותר סיבות נפוצות לאקנה הן חוסר איזון הורמונאלי, מצבים נפשיים (כמו לחץ, עצבים, חרדות וכו') עודף רעלים בגוף, וכמובן- תזונה לקויה.

אז, איך מתמודדים?

הנה עשר נקודות חשובות שכדאי להקפיד עליהם כדי להתמודד עם האקנה:

תזונה

  1.  הקפידו לאכול מזון דל ברעלים ככל שניתן. כשיש  לנו עודף רעלים, הגוף מנסה להיפתר מהם, בין השאר דרך נקבוביות העור, מה שעשוי ליצור או להחמיר אקנה. מזון רווי ברעלים הוא לרוב מזון מעובד, משומר, מטוגן, או כזה שמכיל שומן "רע". שומן "רע" נמצא למשל במרגרינה, גבינות שמנות, בשר שמן ועוד.
  2. יש לזכור שגם במזון מן החי (עוף, בשר, דגים) יש רעלים וכדאי להמעיט בצריכתו. רעלים אלו הגיעו לבשר מחומרי ההדברה אשר היו קיימים באוכל שממנו ניזונה החייה,  וחומרים שהוזרקו לה כמו אנטיביוטיקה- וזה נכון במיוחד מן הסתם, כאשר הבשר איננו אורגני.  גם הרעלים האלו מתבטאים, בין השאר, דרך העור שלנו.
  3. כדאי להעדיף מזון שהוא טבעי ככל הניתן (למשל לבחור ממרח על בסיס של שמן זית על פני ממרח על בסיס מרגרינה). בנוסף, חשוב לציין אנחנו שונים האחד מן השני, ולכל אחד יש את המזונות ש"מעוררים" אצלו האקנה יותר ממזונות אחרים. הקשיבו לגוף שלכם ולשים לב מה עושה לכם רע.  מזון שאליו אתם רגישים יכול שלא להזיק כלל לאדם אחר, ולהיפך.

שמירה על ניקיון וטיפוח העור

  1. לכלוך על פני העור מגביר ומחמיר את המצב הדלקתי של האקנה, כפי שכבר ציינתי. על כן חייבים להקפיד לנקות היטב את הפנים בוקר וערב בעזרת תכשירי ניקוי עדינים.
  2. יש להקפיד שלא לגעת בידיים לא נקיות בעור הפנים כי הידיים שלנו מלאות בחיידקים גם כשאנחנו לא חושבים על כך, ואנחנו לא רוצים לצרף חיידקים חדשים למסיבת הבקטריות המשתוללת על עורנו.
  3. להקדיש מגבת מיוחדת לפנים. מגיע לפנים שלכם מגבת משלה!  גם על המגבת מצטברים חיידקים בין מקלחת למקלחת, וכל עוד מקפידים להחליף את המגבת בזמן הם לא מזיקים לעור, אך עור הפנים רגיש הרבה יותר משאר הגוף,  ובמקרה של עור אקנתי – מדובר על עור דלקתי ורמת הניקיון פה צריכה להיות גבוהה הרבה יותר.  מומלץ להשתמש במגבת קטנה לניגוב עור הפנים בלבד. את המגבת כדאי להחליף לעיתים קרובות מאוד , אפילו מדי יום, שכן גם אליה עוברות הבקטריות מהפנים בכל ניגוב ועשויות לחזור אליה בניגוב הבא.   
  4. לא לנגב את הפנים בשפשוף. לאחר רחצת הפנים יש להספיג בעדינות את שאריות המים בעזרת המגבת על ידי טפיחה עדינה על עור הפנים ולא שפשופה על פני העור. השפשוף, גם הוא, יעביר את החיידקים ממקום למקום וידביק אזור שלא היו בו פצעון. בנוסף, העור האקנתי עדין ורגיש גם כך, ופעולת השפשוף עם המגבת עשויה ליצור פגיעה בעור לטווח הארוך.
  5. לא להגזים עם השטיפות. כאשר שוטפים את העור פעמים רבות מדי הוא מתייבש ייתר על המידה מה שגורם לבלוטת החלב רק להפריש יותר שומן (וזה מה שהתחיל הרי את האקנה מלכתחילה). ניקוי הפנים בתכשיר על בסיס שמן שקדים לדוגמה, יעשה ניקוי עמוק וטבעי לנקבוביות מבלי ליבש אותן.
  6. שימוש בתכשירים המותאמים לעור אקנתי-  מי שסובל מאקנה עליו להתאים את כל תכשירי הטיפוח שלו לעור העדין והרגיש. תכשירים מתאימים יעזרו לאזן את הפרשות בלוטות החלב, יחטאו את המקום וימנעו הדבקת האקנה מאזור לאזור, וישמרו על העור מפני צלקות שעלולות להישאר לאחר ההחלמה. שימו לב שהתכשירים אינם כאלו המייבשים את העור ייתר על המידה. הרעיון הוא לאזן את הבלוטות, וייבוש ייתר יגרום להן רק להפריש יותר מדי מה שיפריע לאיזון הטבעי. אז כדאי שקרם הפנים, סרום הפנים, תרחיץ הפנים ומי הפנים יתאימו לעור אקנתי. בנוסף מומלץ לבצע פילינג עדין מאוד (!) שגם יעזור להוציא לכלוך מן הנקבוביות אבל לא ישרוט את העור הרגיש והעדין גם כך.
    חימר ירוק הוא עוד דרך נפלאה לספוח את הדלקות מן העור. תוכלו למרוח מסיכה אשר מבוססת על חימר ירוק ומכילה גם שמנים אתרים הטובים לטיפול באקנה (כמו פלמרוזה, גרניום וכו'). השתמשו במסיכה על כל הפנים ולאחר שהתייבשה, שטפו ומיד מרחו קרם או סרום למניעת יובש מוגזם. תוכלו למרוח גם מעט מן המסיכה באופן נקודתי על הפצעונים ולהשאיר אפילו לכל הלילה. בבוקר, לא לשכוח לשטוף ולהזין בקרם או סרום. 
     איזון רגשי

  1. מומלץ מאוד לאמץ הרגלים שיעזרו לנו להתמודד עם לחצים ומתחים, מצב רוח מאוזן משפיע לטובה על כל מערכות ואברי גופנו, וכך גם על העור. שימוש בשמן אתרי לבנדר לדוגמה, יעזור משני הכיוונים: הוא עוזר לחטא ולזרז ריפוי פצעי האקנה, וגם מרגיע מאוד את הנפש. השתמשו בו בחיי היום- יום שלכם.

לסיכום: שמירה על היגיינה וטיפוח העור, לצד אורח חיים בריא ומאוזן תעזור להתגבר על בעיית האקנה במהרה.
בהצלחה! 

אורלי תגר 
Orly TAGAR

2 תגובות:

  1. הי אורלי,
    אני סובלת מעור יבש (או מעורב) עם אקנה. כל המוצרים בשוק מיועדים לבני נוער עם עור שמן ומייבשים לי עוד יותר את העור. מה ניתן לעשות?

    השבמחק
  2. שלום לך,
    בהחלט במקרה של אקנה זוהי טעות ליבש את העור ייתר על המידה גם במקרה של בני נוער, אך במיוחד אצל אנשים שכבר אינם בני נוער ועורם יבש. מה שניתן לעשות הוא להשתמש במוצרים לטיפול באקנה אשר מבוססים על שמן (סרום פנים לאקנה, קרם פנים אקנה, מי פנים שאינם מיבשים המתאימים לאקנה וכו').
    בנוסף יש את החימר הירוק שממנו נרקחת מסיכה נפלאה שמטפלת בפצעי האקנה. המסיכה עצמה יוצרת יובש מסויים בעור אך מיד לאחר הסרתה מזינים את העור בסרום פנים איכותי וכך נמנעת לחלוטין אפשרות ייבוש העור.
    אין בעיה להתאים לך מוצרים שגם מזינים את העור ומונעים יובש וגם מטפלים באקנה.
    מוזמנת לפנות אלי כדי שאוכל לייעץ למצב הספציפי שלך ולעזור לך לאזן את עור הפנים- tagar.natural@gmail.com או פה בדף מצד שמאל ב- "צרו קשר".

    השבמחק

תודה על תגובתך!